Arteterapia sposobem wyrażania emocji
zajęcia grupowe dla dzieci
Grupowe zajęcia arteterapii realizowane są w oparciu o autorski program „Moc Tworzenia” opracowany przez pedagoga mgr Hannę Jastrzębską i psychologa mgr Katarzynę Oleszkiewicz.
Głównym założeniem programu jest odkrywanie nowych możliwości i osiągnięcie pozytywnych zmian w zachowaniu dziecka.
Zajęcia mają na celu rozładowywanie trudnych emocji u dzieci przejawiających problemy emocjonalne, u dzieci nieśmiałych, dzieci wykazujących postawę lękową i mających trudności w prawidłowej komunikacji z osobami z najbliższego otoczenia. Zajęcia arteterapii służą także wyzwalaniu pozytywnych emocji, umożliwiających optymalne wykorzystanie możliwości rozwojowych dzieci.
Zajęcia arteterapii – czyli terapii przez sztukę i swobodne działania skierowane są do dzieci jako forma aktywizująca bez względu na ich poziom intelektualny i wiekowy. Jednocześnie arteterapia pomaga zapobiegać pogłębianiu się stanów chorobowych, wpływa na rozwój zdolności, które mają urzeczywistnić pragnienia i zamierzenia dziecka. Działania przez sztukę mają na celu wyzwalanie ambicji i chęć współpracy, pozwalają dziecku być otwartym na bodźce zewnętrzne oraz dają możliwość eliminowania negatywnych emocji i zaspakajania potrzeby bezpieczeństwa, samooceny i swej wartości.
Odbiorcy:
Zajęcia z arteterapii skierowane są dla uczniów klas I - VI szkół podstawowych przejawiających trudności w sferze emocjonalnej:
- dla dzieci nieśmiałych i wykazujących postawę lękową,
- dla dzieci mających trudności w prawidłowej komunikacji z osobami z najbliższego otoczenia,
- dla uczniów przejawiających chęć swobody działania przez ekspresję twórczą w celu samorealizacji i wyrażania siebie.
Organizacja zajęć:
Udział w zajęciach opiera się na dobrowolności i spontaniczności.
Zajęcia odbywają się z częstotliwością jeden raz w tygodniu w wymiarze 60 minut, w godzinach popołudniowych. Uczestniczą w nich dzieci ze szkoły podstawowej w zbliżonym do siebie wieku, w podziałach na grupy: I gr. dzieci z kl. I-III, II gr. dzieci z klas IV-VI. Grupa warsztatowa liczy od 4 do 8 dzieci ze stwierdzonymi zakłóceniami w rozwoju emocjonalnym.
Formy i metody pracy są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Podczas terapii stosowane są różnorodne środki i narzędzia oddziaływań: glina, woda, materiały przetwarzalne (masa solna, masa papierowa, plastelina, itp.), farby.
W celu osiągnięcia założonych efektów zajęcia prowadzone są w sposób systematyczny i ciągły.
WAŻNE! Zajęcia rozpoczynają się po zebraniu chętnej grupy dzieci.
Cele etapowe udziału w zajęciach arteterapii:
- stwarzanie możliwości wypowiadania siebie poprzez wytwory artystyczne,
- uczenie się wyrażania trudnych emocji w sposób społecznie akceptowany,
- uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych,
- uzewnętrznianie własnego świata przeżyć i uczuć,
- podnoszenie poziomu akceptacji siebie i innych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozbudzanie komunikacji słownej i bezsłownej,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych,
- kształtowanie osobowości, wyobraźni i inwencji twórczej,
- zapoznanie z nowym materiałem plastycznym,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie sfery sensorycznej,
- kształtowanie samodzielności i konsekwencji w działaniu,
- stwarzanie możliwości porozumiewania się,
- uczenie się spędzania wolnego czasu w sposób twórczy.
Cele edukacyjno-terapeutyczne udziału w zajęciach arteterapii:
- zachęcanie do ekspresji twórczej,
- relaks, wyciszenie,
- doskonalenie sprawności manualnej i doskonalenie kontroli nad własnymi ruchami,
- kształcenie percepcji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie wyobraźni twórczej, estetyki,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych,
- wdrażanie do cierpliwości i staranności w pracy własnej i grupy,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w grupie,
- kształtowanie poczucia przydatności wykonywanych prac,
- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy,
- poznanie różnorodnych form wypowiedzi poprzez warsztat plastyczny (tworzywa, techniki plastyczne, rodzaje materiałów plastycznych, sposoby łączenia itp.),
- pobudzanie wszechstronnego rozwoju dziecka przez stwarzanie możliwości do samorealizacji przez środki artystyczne.
Spodziewane efekty - dziecko:
- wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
- przeżywa sukces,
- czuje się zauważone i doceniane,
- nabywa większej pewności siebie,
- podwyższa własny poziom samooceny i samoakceptacji,
- nawiązuje prawidłowe kontakty rówieśnicze,
- jest wrażliwe na potrzeby innych,
- potrafi pracować w grupie,
- rozwija własną wrażliwość estetyczną,
- doskonali niezbędne umiejętności plastyczne oraz wiedzę z tego zakresu.
Jak zapisać dziecko na zajęcia:
Rodzic składa wypełniony wniosek o objęcie dziecka terapią lub inną formą pomocy, w sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Po zebraniu chętnej grupy dzieci rodzic jest telefonicznie informowany o terminie rozpoczęcia zajęć.
- Ostatnio zmienione .
- Kliknięć: 6311