Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Słupsku
w roku szkolnym 2025/2026 proponuje:
1. Diagnozę i wydanie opinii w sprawie:
1) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
2) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
3) odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
4) pełnienia przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inna formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą,
5) zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego (dotyczy uczniów z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera),
6) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
7) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
8) o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksji rozwojowej),
9) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
10) przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy,
11) pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
12) zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
13) braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
14) objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce,
15) inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla PZP, poradni foniatrycznej , Sądu, itd.), w tym:
a) oceny rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego,
b) oceny rozwoju społeczno-emocjonalnego,
c) oceny rozwoju mowy.
2. Diagnozę i wydanie orzeczeń w sprawie:
1) kształcenia specjalnego uczniów, słuchaczy i wychowanków:
a) niesłyszących i słabosłyszących,
b) niewidomych i słabowidzących,
c) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
d) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
e) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
f) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
g) z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
h) zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
i) niedostosowanych społecznie,
2) potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
3) potrzeby indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
4) potrzeby indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.
3. W zakresie terapii w naszej poradni prowadzimy:
1) wczesne wspomaganie rozwoju WWR, a jako OKRO - interdyscyplinarne wczesne wspomaganie rozwoju w ramach rządowego projektu „Za Życiem”,
2) indywidualne terapie zaburzeń rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego (terapia integracji sensorycznej),
3) zajęcia wszechstronnej stymulacji rozwoju małego dziecka (terapia ogólnorozwojowa),
4) indywidualne terapie logopedyczne dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, jąkającymi się - dzieci do 3 r.ż., dzieci przedszkolne oraz szkolne,
5) terapia EEG Biofeedback (ADHD, ADD, zaburzenia koncentracji, postawy lękowe i depresyjne, zachowania agresywne),
6) terapia metodą Kids’ Skills dla uczniów klas I –IV szkoły podstawowej,
7) trening skoncentrowany na rozwiązaniach TSR,
8) diagnoza i terapia metodą Tomatisa,
9) trening umiejętności społecznych.
4. W zakresie doradztwa prowadzimy:
1) doradztwo wychowawcze dla rodziców i nauczycieli (trudności wychowawcze, problemy okresu dojrzewania, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i inne),
2) orientacja i poradnictwo zawodowe, pomoc w przygotowaniu do wyboru kierunku dalszego kształcenia i wyboru zawodu,
3) doradztwo w zakresie diagnozy z zastosowaniem Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS) i Testu Pamięci Roboczej (TPR),i wspomagania dzieci pięcioletnich w osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole,
4) doradztwo, konsultacje dla rodziców dzieci i rodzin obcokrajowców w problemach adaptacyjnych w nowym środowisku życia i innych problemach,
5) porady i konsultacje dla rodzin obcokrajowców związane z przeżyciami traumatycznymi m.in. dotyczącymi trwającego konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy,
6) organizowanie spotkań tematycznych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów z zakresu orientacji i doradztwa zawodowego,
7) udzielanie wsparcia metodycznego początkującym szkolnym doradcom zawodowym lub pedagogom realizującym zadania w zakresie doradztwa zawodowego,
8) motywowanie uczniów do wybierania i kontynuowania nauki w zawodzie,
9) pomoc w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
5. W zakresie profilaktyki oferujemy:
1) prowadzenie przesiewowych badań słuchu, mowy,
2) prowadzenie przesiewowych badań integracji sensorycznej,
3) prelekcje dla rodziców,
4) zajęcia warsztatowe dla rodziców w zakresie rozwoju ich umiejętności wychowawczych,
5) udzielanie konsultacji rodzicom, nauczycielom i innym osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą,
6) wsparcie szkół w realizacji szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych,
7) wsparcie w realizacji ogólnopolskich programów profilaktycznych.
DZIECI W WIEKU 0-3 r.ż.
DLA DZIECI na terenie poradni
Terapia logopedyczna dzieci do 3.r.ż., dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci z różnymi niepełnosprawnościami.
Zajęcia z dziećmi w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju (od wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole).
Diagnoza i konsultacje neurologopedy dla dzieci od 4 r.ż. w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
DLA RODZICÓW na terenie poradni
Konsultacje dla rodziców w sprawach rozwojowych ich dzieci i trudności wychowawczych.
Konsultacje logopedyczne dla rodziców w sprawach związanych z rozwojem językowym ich dzieci.
PRZEDSZKOLE
DLA DZIECI
Zajęcia indywidualne w poradni
Indywidualne zajęcia ogólnorozwojowe dla małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością, w tym z odroczonym obowiązkiem szkolnym.
Indywidualna terapia logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym.
Terapia EEG BIOFEEDBACK dla dzieci.
Na terenie przedszkola
Przesiewowe badanie słuchu.
Przesiewowe badanie w zakresie integracji sensorycznej.
Udzielanie pomocy nauczycielom w zagadnieniach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
DLA RODZICÓW
Porady i konsultacje indywidualne dla rodziców w poradni
Konsultacje dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wsparcie dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami.
Konsultacje dla rodziców dzieci objętych zajęciami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Konsultacje dla nauczycieli i rodziców dzieci niemówiących, wymagających alternatywnych sposobów komunikowania się.
Zajęcia dla rodziców – prelekcje, warsztaty w poradni
Wpływ postaw rodzicielskich na zachowanie dziecka – prelekcja dla rodziców dzieci przedszkolnych.
„Jak przygotować dziecko do przedszkola?” – prelekcja dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną.
Zaburzenia emocjonalne dzieci w wieku przedszkolnym” – prelekcja dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
SZKOŁA PODSTAWOWA
DLA UCZNIÓW
Zajęcia terapeutyczne w poradni
Trening Umiejętności Społecznych.
Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach TSR (indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
Indywidualna terapia logopedyczna.
Indywidualna pomoc psychologiczna.
Indywidualne konsultacje dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym z uwagi na szkodliwe i nadmierne korzystanie z zasobów internetowych.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe.
Diagnoza pedagogiczna – kompleksowa ocena preferencji i predyspozycji edukacyjno-zawodowych.
Terapia zaburzeń integracji sensoryczno-motorycznej.
Zajęcia grupowe w poradni
Trening Umiejętności Społecznych.
DLA RODZICÓW
Porady i konsultacje indywidualne w poradni
Konsultacje rodzinne – Szkoła dla Rodziców.
Konsultacje dla uczniów i rodziców, dotyczące pomocy w wyborze zawodu i szkoły.
Porady i konsultacje indywidualne dla rodzin obcokrajowców związane z przeżyciami traumatycznymi dotyczącymi m.in. trwającego konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy.
Konsultacje dla rodziców, których dzieci mają trudności w uczeniu się matematyki – sposoby wsparcia.
Zajęcia dla rodziców – spotkania, prelekcje w poradni
Gotowość szkolna. Jak przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole?” - prelekcja dla rodziców dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne.
Spotkania z rodzicami dotyczące wyboru dalszej ścieżki kształcenia dzieci i młodzieży.
Zajęcia dla rodziców – warsztaty w poradni
Szkoła dla rodziców.
OFERTA DLA SZKÓŁ I PLACÓWEK*
*Spotkania odbywać się będą po zgłoszeniu zapotrzebowania przez dyrektora szkoły/przedszkola.
UCZNIOWIE
- Warsztaty dla uczniów klas VI-VIII szkól podstawowych i ponadpodstawowych „Od prokrastynacji do wytrwałości – budowanie motywacji wewnętrznej”,
- Warsztaty z doradztwa zawodowego,
- Świadomy wybór szkoły/zawodu i planowanie kariery edukacyjno-zawodowej (zajęcia grupowe),
- Cyberprzemoc – zapobieganie przemocy w cyberprzestrzeni. Świat gier komputerowych, portali społecznościowych i jego wpływ na rozwój dziecka.
Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia
- Indywidualne konsultacje w ramach profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia.
- Wspieranie imprez środowiskowych, uczestnictwo w projektach lokalnych m.in. szkolne i gminne konkursy profilaktyczne.
- Wspieranie nauczycieli w przeprowadzeniu szkolnych i gminnych konkursów profilaktycznych (według zgłoszeń z placówek).
- Realizacja zajęć z zakresu promocji zdrowia dla uczniów klas I-III szkół podstawowych i przedszkolaków (3 godziny – organizacja zajęć według potrzeb danej grupy wiekowej).
- Prowadzenie komputerowych badań słuchu jako zapobieganie nieprawidłowościom rozwojowym i trudnościom szkolnym w ramach promocji zdrowia.
- Prowadzenie przesiewowych badań rozwoju procesów integracji sensorycznej jako wykrywanie nieprawidłowości rozwojowych w wieku przedszkolnym w ramach profilaktyki.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
RODZICE I NAUCZYCIELE
- Dla rodziców w sprawie zaleceń „diety sensorycznej”,
- Dla rodziców dotyczące problemów dzieci w wieku wczesnoszkolnym (m.in. adaptacji do roli ucznia, trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania oraz w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym),
- Dla rodziców dotyczące problemów dzieci klas VII – VIII (m.in. trudności emocjonalne, trudności w funkcjonowaniu społeczno- emocjonalnym),
- Dla rodziców nastolatków doświadczających stanów lękowych i depresyjnych (omówienie trudności które występują u dziecka, udzielenie wskazówek dotyczących wspierania dziecka w radzeniu sobie z lękiem, zaproponowanie dalszych form pomocy),
- Warsztaty dla uczniów/dzieci na terenie szkół/przedszkoli celem kształtowania właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie
- Jak wspomagać rozwój emocjonalny dzieci?
- Bezpieczny przedszkolak.
- Gotowość szkolna. Jak przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole?
- Jak wspierać dziecko? Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.
- Konsultacje z terapeutami prowadzącymi zajęcia SI w przedszkolu/szkole.
- Konsultacje przeznaczone dla pedagogów i szkolnych doradców zawodowych dotyczące organizacji warsztatu pracy, pomocy medycznej, wymiany doświadczeń, wymiany materiałów z obszarów poradnictwa edukacyjno-zawodowego.
- Wsparcie merytoryczne i metodyczne szkolnych doradców zawodowych (adeptów zawodu).
PREORIENTACJA ZAWODOWA DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH. ORIENTACJA I PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PONADPODSTAWOWYCH
Grupowe zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, aktywizujące do świadomego wyboru zawodu/szkoły i planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
Spotkania informacyjne dla rodziców uczniów kończących szkołę podstawową/szkołę ponadpodstawową.
Tematyka spotkań:
- „Stan zdrowia dziecka w kontekście wyboru zawodu i szkoły” – ograniczone możliwości wyboru ścieżki kształcenia zawodowego ze względu na stan zdrowia. – 45 minut.
- „Rodzic – doradcą w drodze kariery. O znaczącej roli rodzica w przygotowaniu dziecka do wyboru zawodu i szkoły” – 45 minut.
- Dlaczego warto rozwijać zainteresowania dziecka – zajęcia dla rodziców uczniów szkół podstawowych – 45 minut.
- Spotkanie informacyjne dla rodziców uczniów klas VII i VIII – przygotowanie dziecka do wyboru kierunku kształcenia w szkole podstawowej. 35 minut.
- Rola rodzica w przygotowaniu dziecka do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców.
Porady indywidualne dla uczniów dotyczące wyboru zawodu i szkoły organizowane na terenie poradni lub na terenie szkoły.
Porady indywidualne dla rodziców w siedzibie poradni oraz na terenie szkoły, placówki.
Pomoc merytoryczna przy organizacji targów edukacyjnych i giełd szkolnych.
- Ostatnio zmienione .
- Kliknięć: 11107