Jak zorganizować w domu czas przeznaczony na naukę
Drodzy Rodzice.
Zgodnie z wytycznymi MEN w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka powinna być realizowana na odległość.
Przedstawiamy poniżej kilka wskazówek, jak można sprawniej zorganizować w domu czas przeznaczony na naukę.
PLANUJCIE
Nasza codzienność do tej pory miała swój rytm - warto podczas kwarantanny zadbać o to, aby czas przeznaczony na naukę i pracę w warunkach domowych również odbywał się zgodnie z wyznaczonym planem. Wskazane jest by wspólnie z dziećmi ustalić kiedy mamy czas na zajęcia związane z edukacją, kiedy mamy czas wolny, kiedy jest pora na obiad, śniadanie, kolację, kąpiel, czytanie, gry i zabawy itp.
Nasz harmonogram dnia najlepiej spisać na dużej kartce i umieścić w domu w widocznym dla wszystkich miejscu – warto, żeby ustalenia podpisali wszyscy członkowie rodziny (młodsze dzieci nie potrafiące jeszcze pisać mogą coś narysować, lub pozostawić odcisk palca, dłoni). Przelany na papier i podpisany plan dnia, który tworzą wszyscy domownicy i na który wszyscy się zgadzają to obowiązująca umowa, do której w każdym momencie dnia można się odnieść.
USTALCIE KOLEJNOŚĆ
W zależności od informacji przekazywanych przez nauczycieli - należy ustalić przedmioty, których dziecko będzie się uczyło danego dnia z określeniem czasu, jaki przeznaczy na naukę. Ważna jest systematyczność, dlatego warto przygotować domowy - tygodniowy plan lekcji.
PRZYGOTUJCIE SIĘ
Zanim dziecko zasiądzie do nauki warto zadbać o to, aby nic go nie rozpraszało. Na biurku powinny zostać tylko potrzebne rzeczy - pomieszczenie do nauki powinno być przewietrzone, a telewizor, tablet i telefon wyłączony. Pracy najlepiej sprzyjać będzie cisza. Młodsze rodzeństwo też powinno w tym czasie mieć zorganizowane zajęcia - układanie puzzli, rysowanie, wyklejanie itp.
RÓBCIE PRZERWY W NAUCE
Nie oczekujmy od dziecka, że będzie uczyć się przez dłuższy czas bez przerwy. Gdy zmęczy się nauką, jego koncentracja spadnie. Warto robić krótkie 5-10 minutowe przerwy - pamiętając, że ten czas należy wykorzystać na mało absorbujące dziecko czynności, od których będzie się mu łatwo oderwać. Należy unikać korzystania z telefonu i internetu, można w tym czasie zrobić kilka skłonów, napić się herbaty, pomóc młodszemu rodzeństwu w układaniu puzzli itp.
DBAJCIE O SAMODZIELNOŚĆ
Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji, nie dawajmy mu gotowych rozwiązań, gdy prosi o pomoc starajmy się dawać wskazówki, naprowadzać, wyjaśniać wątpliwości. Samodzielne rozwiązane zadanie – docenione przez rodzica dostarczy dziecku dużo satysfakcji, tym samym wzmacniając w nim poczucie, że jest w stanie samo poradzić sobie z trudnościami.
DOCENIAJCIE WYSIŁEK WŁOŻONY W NAUKĘ
Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane - pamiętajmy, aby dostrzegać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka. Swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości - nie stawiając mu wygórowanych wymagań. Warto dostrzegać nie tylko końcowy efekt, ale również realizację poszczególnych etapów, zwłaszcza przy bardziej rozbudowanych zadaniach. Najlepszy efekt da pochwała konkretna, np: „super obliczyłeś to zadanie z matematyki, bardzo dobrze znasz tabliczkę mnożenia”, zamiast „dobrze Ci poszło”.
SZUKAJCIE ODNIESIEŃ DO ŻYCIA CODZIENNEGO
Pomóżmy dzieciom znaleźć jak najwięcej powiązań teoretycznej wiedzy z codziennym życiem. Zamiast obliczać „zwykły” obwód prostokąta - obliczmy ile metrów drucianej siatki musimy kupić w markecie budowlanym, aby ogrodzić ogródek, w którym będą rosły nasze ulubione owoce lub warzywa. Zachęcajmy dziecko do wyrażania opinii, dzielenia się wątpliwościami, rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym go światem.
BAWCIE SIĘ WSPÓLNIE
Gry planszowe, wspólne rysowanie, malowanie, wycinanie, klejenie, budowanie torów przeszkód, tworzenie „bazy” z poduszek i kocy – kiedy będziemy mieli na to czas, jak nie teraz?
Od kilku dni wszyscy znaleźliśmy się w wyjątkowych okolicznościach. Warto porozmawiać z dziećmi dlaczego tak się stało, że przez jakiś czas nie będą uczyć się w jednej klasie ze swoimi rówieśnikami. Należy również uświadomić im co mogą zrobić, aby zadbać o zdrowie swoje i swoich najbliższych.
Wspólnie jesteśmy w stanie przetrwać ten trudny czas.
ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, SIŁY I WYTRWAŁOŚCI.
Opracowała: mgr Katarzyna Michalska-Kapela, pedagog
Opublikowano 3.04.2020 r.
- Ostatnio zmienione .
- Kliknięć: 2035