REGULAMIN ZESPOŁU
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
w PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W SŁUPSKU
Podstawa prawna:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.2013.1257)
- Statut Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Słupsku
- Porozumienie zawarte w dniu 4 września 2009 r. pomiędzy Starostą Słupskim a Dyrektorem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Słupsku dotyczącym zasad zapewnienia dzieciom z Powiatu Słupskiego realizacji wczesnego wspomaganie rozwoju
§ 1
- W Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Słupsku organizowane są zajęcia wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka, mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Nadzór nad realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju sprawuje dyrektor poradni.
§ 2
POWOŁANIE ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU (ZWWR),
JEGO SKŁAD I ORGANIZACJA PRACY
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju powoływany jest przez dyrektora poradni, odrębnie dla każdego dziecka, na podstawie:
- wniosku rodzica/opiekuna prawnego do Dyrektora PPP w Słupsku o przyznanie godzin wczesnego wspomagania,
- opinii PPP o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej.
- W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny – rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej, itp.
- Pracą zespołu kieruje koordynator pracy zespołu, powołany przez dyrektora poradni.
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dysponuje środkami dydaktycznymi, sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
- Zespół terapeutyczny spotyka się systematycznie na spotkaniach (minimum raz na 3 miesiące), podczas których omawiane są problemy poszczególnych dzieci i ich rodzin, konstruowane są indywidualne programy. Podczas tychże spotkań dokonywana jest również ewaluacja programów, a także ustalanie dalszego rodzaju zajęć specjalistycznych.
§ 3
ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ ZESPÓŁ WCZESNEGO
WSPOMAGANIA ROZWOJU
- Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
§ 4
ZAKRES OBOWIĄZKÓW CZŁONKÓW ZESPOŁU
- koordynator pracy ZWWR
- koordynuje pracę Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju,
- odpowiada za przygotowanie przez zespół programu terapeutycznego, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań ZWWR,
- organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka;
- psycholog
- przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
- ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny,
- prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z pinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
- koordynuje współpracę z rodzicami,
- na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną,
- pedagog specjalny/terapeuta:
- przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
- ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny,
- prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną,
- logopeda
- przeprowadza diagnozę logopedyczną,
- ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny
- prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę
- przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- na prośbę rodziców, wraz z zespołem przygotowuje opinię logopedyczną,
- rehabilitant/specjalista z zakresu usprawniania ruchowego
- ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny,
- prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
§ 5
DOKUMENTACJA PRACY ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach zajęć wczesnego wspomagania poprzez:
- prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć,
- opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych,
- opracowanie oceny postępów dziecka,
- opracowanie specjalistycznych opinii.
§ 6
WYMIAR I MIEJSCE PROWADZENIA ZAJĘĆ. RODZAJE ZAJĘĆ I TERAPII
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
- Zajęcia specjalistyczne prowadzone są cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności, zgodnie z ustalonym harmonogramem i obejmują okres trzymiesięczny. O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju, jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii.
- W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.
§ 7
WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ DZIECKA OBJĘTEGO WCZESNYM WSPOMAGANIEM ROZWOJU
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
- udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
- pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.